Hamburg

Hamburg

Monday, April 6, 2015

Rickmer Rickmers / Cap San Diego

Hamburgban allandoan nagy a hajoforgalom: a kikötöben ki-be jarnak az oceanjarok, az Alster az egykezes vitorlasok (lehetöleg mahagonibol) es az evezösök területe - a mulatonegyed pedig a legenysegeke... De van ket hajo, amelyek allando lakoi Hamburgnak: a ket muzeumhajo, a Rickmer Rickmers es a Cap San Diego.

Rickmer Rickmers

Foto: Udo Magsig

Ez az a hajo, amelyik a leginkabb megmozgatja a gyerekek fantaziajat - kinezetre igazi kalandhajo, es tenyleg vegigelte a XX. szazad minden kalandjat...
A hajo Hamburgtol nem messze, Bremerhavenben került vizre, 1896-ban. Nevet hajogyaros es rizskereskedö tulajdonosa, Rickmer Clasen Rickmers 3 eves unokajarol kapta.
A hajo elsö utja 21 fös legenysegevel Hong Kongba vezetett, itt rizst es bambuszt vett fel. Ezutan 21 körutat tett meg, Azsiatol a USA-ig szinte a vilag minden tajat bejarta.
Az elsö vilaghaboru alatt a hajo az Azori-szigeteken, semleges vizeken horgonyzott, de 1916-ban Portugalia lefoglalta. Ettöl kezdve Flores neven Nagy-Britannianak szallitott hadianyagokat.
Kesöbb egeszen a 60-as evekig a portugal haditengereszet iskolahajojakent szolgalt.
Vegül 1983-ban a hamburgi kikötöi egyesület megvasarolta es alapos felujitas utan muzeumhajokent allt munkaba, es a mai napig is megtekinthetö, de ezen felül közszeretetnek örvendö resze a varoskepnek is.

Cap San Diego

Foto: Bildagentur Huber / Gräfenhain

A Cap San Diego a vilag legnagyobb müködökepes civil muzeumhajoja. Nem is olyan nagyon regi, hiszen 1961-ben engedtek vizre Hamburgban, megis egy reg elmult idö tanuja: a kontenerek elötti idöke, amikor a hajok meg joval kisebbek voltak, az arut pedig darabokban ("Stückgut") szallitottak.
Mit jelent a "joval kisebb"?
A Cap San Diego 159,4m hosszu, hajomotorjanak teljesitmenye 11.651 LE es kb. 10.000 tonna arut tud szallitani.
Ezzel szemben 2015 januar 8-a ota a vilag legnagyobb kontenerszallito hajoja a koreai gyartasu MSC Oscar, amely 395,4m hosszu es 197.362 tonna aru szallitasara kepes - ez kb. 39.000 autot jelent! Több mint 19.000 kontener fer ra - harminc evvel ezelött meg nem letezett olyan hajo, amely több mint 5.000 kontenert tudott volna szallitani!

Foto: Keith Skipper

De nem csak a hajok merete valtozott, hanem a technologia a hajozas szinte minden teren ugrasszerüen haladt. Igy ha manapsag az Oscar teljes rakomannyal befutna Hamburgba, valoszinüleg gyorsabban ki-be rakodnak, mint akkoriban a Cap San Diegot, amelynek daruit 5-6 oras elökeszitessel lehetett egyaltalan rakodokepes allapotba hozni. A kikötöben azutan a hajo egesz 22 fös legenysegere szükseg volt ahhoz, hogy a darukkal ki-be emeljek az arut.
Az MSC Oscar legenysege is 22 fös, de a legenyseg a kikötes ideje alatt nem a rakodassal foglalatoskodik - ezt a kontenerkikötö darui gyorsabban es pontosabban elintezik. A ki- es berakodas kevesebb mint 36 ora alatt vegbemegy.




No comments:

Post a Comment